vegan zijden citroen-'cheese'-cake


Begint ge al te watertanden bij het zien van de foto? Volledig terecht! :)

Toegegeven, cheesecake is een van mijn grote zwaktes. Spijtig genoeg zit die echter vaak vol ingrediënten die me niet al te best bevallen, dus ga ik op zoek naar alternatieven. Eigenlijk experimenteer ik gewoon graag met onverwachte ingrediënten én voel ik me beter bij het idee om zo min mogelijk dierlijke producten te eten.
Ok, cheesecake zonder cheese is niet 'the real thing', dus als ge zin hebt in een dik stuk luchtige romige kaastaart, go for it. Misschien zou ik deze taart dan ook geen cheesecake mogen noemen, maar als ge mij vraagt waar het op lijkt, dan komt het daar toch het dichtste bij in de buurt. Laat het u vooral niet weerhouden om u toch eens aan dit recept te wagen, het is dan misschien geen kaas, maar lekker, nee, héél lekker is het wel :)

Vertel nu eindelijk wat ge dan in de plaats gebruikt! Ah ja...

Er zijn vele recepten te vinden waar men (geweekte en gemalen) cashewnoten gebruikt voor de kaasstructuur. Zeer zeker ook de moeite en misschien volgt er nog wel eens zo'n receptje ook. Deze keer echter viel mijn oog op een product dat al langer mijn interesse wekte, al is het maar om de naam: zijden tofu. Ai, hoor ik u al denken, toch ni van dienen vieze smaakloze tofu, hang on, bare with me. Het verschil met gewone tofu zit hem zoals de naam het al laat vermoeden, in de textuur. Het heeft meer iets weg van stevige pudding, waardoor het gemakkelijk te mixen valt met smaakmakers zoals citroen, banaan etc.

Taartbodems is dan weer een vak apart, ik kies dan vaak voor de simpelste, namelijk gecrushte speculaasjes (zonder geraffineerde suikers) gemengd met kokosolie.

Ik gebruikte een springvorm met 24cm doorsnede, dan krijgt ge een relatief dun laagje (zie foto). Een kleinere vorm voor een dikkere laag trekt me wel aan, maar heb ik nog niet getest, dus moest ge dat doen, laat me weten hoe het uit de oven komt.


175g speculaasjes
2el ontgeurde kokosolie (bijna gesmolten)

1 pak zijden tofu (350-400g)
10g amandelmeel
sap van 2 citroenen
80g ahornstroop
1 tl vanillepoeder
klein snufje zout
geraspte kokos voor de versiering


Verwarm de oven voor op 175°C.
Verkruimel de speculaasjes in de blender. Doe er de kokosolie bij en laat draaien tot de kruimels wat aan elkaar beginnen te plakken. Schep het geheel in een met bakpapier beklede taartvorm. Druk aan tot een gelijkmatige bodem, de randjes mogen iets hoger zijn.

Mix de ingrediënten voor de vulling tot een glad beslag. Je kan nu alvast proeven of het deeg zoet genoeg is en eventueel bij-zoeten of meer citroensap toevoegen.

Zet in de oven gedurende 45 - 60 minuten tot hij lichtgekleurd is of scheurtjes vertoont.
Na wat afgekoeld te zijn, mag hij in de frigo en koud geserveerd worden. Bestrooi de randjes met kokosrasp voor een frivoler effect. Smakelijk!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten