haverpannenkoekskes van ari

Voedzaam, perfect verantwoord en bovenal kei-lekker!
Ideaal als ontbijt, brunch, lunch, verwenmomentje of zelfs avondeten. Comfort food op een druilerige herfstdag...
Deze pannenkoekjes hebben ervoor gezorgd dat ik opnieuw begon te bakken! Zo simpel én zooo lekker. Sindsdien mag ik geen andere (gewone) pannenkoeken meer maken van m'n dochter.
Zoet genoeg dankzij de banaan zodat er geen beleg op hoeft, al geef ik toe dat een likje ahornstroop of een streepje pindakaas er wel goed mee matcht. Gewoonlijk ligt er wel een net iets te rijpe banaan klaar maar je kan ze ook met appel-/perenmoes (snel een vers exemplaar raspen of even mixen) maken. Aanvankelijk mixte ik de banaan zodat die vloeiend vermengd zou worden in het deeg, maar ik merkte dat het leuker is om af en toe een klein brokje tegen te komen. Het lijkt er ook op dat de pannenkoekjes beter samen hangen met een geprakte banaan. Een druppeltje citroensap houdt de smaak fris en helpt de baksoda rijzen. Je kan ze best niet te groot maken, ze brokkelen toch wel vrij makkelijk. Een kleine soeplepel (en dan bedoel ik 'ne pollepel') in een kleine koekenpan of voor kleine schattige pannenkoekskes een eetlepel deeg per pannenkoek, en aldus 3-4 per bakbeurt. De havermout en de baksoda zorgen ervoor dat ze een ietwat fluffy structuur krijgen en toch nog 'nen beet' hebben. Afin, er zit maar een ding op: proberen en proeven maar! ;)


voldoende voor een lunchke met 2:

100g havermoutvlokken
70g volkoren speltmeel
1tl bakpoeder
baksoda (= baking soda) met scheutje citroensap of appelazijn
1 ei
250 ml rijst-/amandelmelk (ik gebruik liefst een 50-50 mix)
1 geprakte banaan
1tl vanillepoeder
snufje zout
kokos- of olijfolie om te bakken 

variaties:
1 geraspte appel + 1tl kaneel
1 gepureerde peer + 1tl kaneel/vanille
1 banaan + kokosmelk


Doe de droge ingrediënten in een mengkom, voeg er de baksoda als laatste bij. Knijp hierover wat citroensap uit. De baksoda begint dan te schuimen, zo wordt die geactiveerd = dat willen we. De geprakte banaan mag erbij, gevolgd door het ei. Alles goed mengen, de melk erbij en blijven roeren tot je een vrij homogeen deeg krijgt. Probeer tijdens het bakken niet alles al op te eten ;) Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten