eerste erwtjes met rijst en groentenimpro

Verse erwtjes zijn echt zoveel lekkerder dan hun ingevroren vriendjes. Een vollere smaak, zoeter, zachter. Ze zijn maar kort te verkrijgen in de winkel dus sla je slag!


Zo prettig om elke dag met nieuwsgierige blik je tuin in te lopen, zoekend naar de eerste groenten, nagaan hoeveel ze gegroeid zijn en hopen dat er al iets eetklaar is. Een oud instinct dat opduikt, snuffelen tussen de blaadjes, zachtjes duwen op de eerste vruchten... Mijn moestuin is heel bescheiden, vooral kruiden, enkele tomatenplanten, een tiental bloemkolen en broccoli, 2 courgetteplanten, 1 komkommer en voor het eerst ook pompoen geplant. Nog wat erwten van x-aantal jaar geleden gevonden en zelfs die hebben me verrast met enkele zoete erwtjes. Je snapt het wel, ik ga niet voor de grote opbrengst, maar mijn nieuwsgierigheid duwt me elk jaar een beetje verder de moestuin in. Vandaag ook de allereerste aardbeien geplukt, wat een vòlle smaak! (met een knipoog naar degenen die me soms onder mijn voeten geven: dit zijn géén waterige aardbeien!)

Soit, na zo'n zalige zonnige zondag was de goesting niet erg groot om uitgebreid te gaan koken. Die erwtjes daarentegen, die moesten geproefd worden! Wat volgt is niet echt een recept, improvisatie na een speurtocht in de tuin, de frigo en de groentemand. Losse fragmenten van recepten bij elkaar doen passen om plots toch een zomers bord te kunnen voorschotelen. Een yoghurtsausje (of yofu) om het geheel te binden... En complimenten van een kieskeurige driejarige: dat maakt me blij!

voor 1-2 personen

1 kop bruine Basmati-rijst
een halve kop (gedopte) erwten (en ja, op de foto zie je mijn volledige oogst ;) dus als je er meer hebt, maak er gerust meer klaar!)
1 middelgrote zoete aardappel, geschild en in schijfjes gesneden, ongeveer 0,5 cm dik
halve butternutpompoen, geschild en in halve maantjes gesneden, ongeveer 0,5 cm dik
halve komkommer, in schijfjes
zeezout
olijfolie

Yoghurtsausje geïnspireerd op typische zuiderse sausjes, van spicy Indische raita tot Griekse tzatziki. Hier baseer ik me elke keer op, maar nog geen 2x dezelfde gemaakt. Bij dit gerecht vond ik enkele blaadjes munt lekker smaken. Maak er vooral genoeg van, mijn dochter eet dit liefst als koud soepje, naast haar bord, gelukkig schenkt ze me af en toe wel een lepeltje :)

125 ml geitenyoghurt (dit kan ook met yofu (=soja-yoghurt))
snufje zeezout
olijfolie
drie dikke snuffen komijnpoeder
klein stuk komkommer, in kleine blokjes gesneden, net genoeg zodat ze onder de yoghurt staan
enkele blaadjes van citroenmelisse, marokkaanse munt, limoenmunt en wat meer platte peterselie


Bereid de rijst volgens de instructies op de verpakking, 2 koppen water voor 1 kop rijst.
De oven mag al voorverwarmd worden op 200°. 
Kook de erwten in licht gezouten water tot ze zacht genoeg zijn. Hoe dikker ze zijn, hoe langer.
Spreid de zoete aardappel en de pompoen op bakpapier op een bakplaat. Besprenkel met olijfolie, wrijf de olie met je vingers uit over de schijfjes en bestrooi met wat zout. (Voor de look-fans: voeg 1-2 gekneusde teentjes knoflook toe tussen de groenten). Zet in de oven gedurende 15-20 minuten. Draai de schijfjes om na een tiental minuten. Ze zijn klaar wanneer ze beginnen te kleuren en zacht zijn.
Doe de yoghurt en de andere ingrediënten voor het sausje in een kommetje, meng goed en laat rusten in de koelkast.
Dresseer de borden. Serveer het sausje apart, sommigen houden ervan om het tussen de rijst te mengen, over de groenten te 'drizzelen' of om de schijfjes te doppen in de saus. Anderen lepelen simpelweg het kommetje leeg... 

   
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten