zonnige asperges

 Lente: tijd voor verse asperges!

Het heeft lang geduurd voor ik deze witte groente kon smaken. Een paar jaar geleden bereidde een vriend ze voor me door de asperges even te koken en dan op te bakken in boter tot ze een gouden korstje hadden. Sindsdien kijk ik er elk voorjaar naar uit! De topjes van de asperges vallen hier thuis het meeste in de smaak. Heel soms verkopen ze in de groentewinkel de afgeknakte kopjes, goedkoper maar naar mijn inzien nog lekkerder.

Deze keer wou ik eens een ander recept proberen. Ik heb me geïnspireerd op enkele recepten uit het Slowfood-kookboek ’Groenterecepten van Italiaanse osteria’s’ en de klassieke combi met (gekookte) eieren. De nieuwe kleine aardappeltjes kan je in de schil koken.

2 - 4 personen
1 bos asperges  -  zout  -  nieuwe krielaardappeltjes  -  peterselie  -  2 - 4 gekookte eieren
basilicumsaus:  zout  -  1 ei  -  handvol basilicumblaadjes  -  sap van een halve citroen  -  1 glas olijfolie

Breng 2 kookpotten met gezouten water aan de kook. Begin met de aardappelen erin te koken, daarna mogen de eitjes er 12 minuten in. Spoel gare eieren af onder koud water en pel ze.
Breek het onderste harde houtige stukje van de asperge af door af te tasten waar het vanzelf afbreekt ( 1-2 cm, deze stukjes kan je gebruiken voor soep). Schil de asperges grondig tot een paar cm onder het kopje. Kook ze enkele minuten, indien mogelijk rechtop zodat het kopje boven het water uitsteekt (toevallig heb ik zo’n aspergepan geërfd) of in voldoende water zodat ze net onder liggen.

Maak een soort lichtgroene, lopende mayonaise van de ingrediënten voor de basilicumsaus. Hou enkele blaadjes over om ze na het mixen door de saus te mengen.

Snij de aardappelen, de eitjes en 2 asperges in stukken en roer er een paar lepels saus door. Versnipper wat peterselie over de salade.

Serveer samen met de gekookte asperges met saus. 
Zon op je bord... smakelijk!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten