pizzaaaaa!!!



Tomatensaus - broccoli - champignon - feta
Pizza!!! Wie houdt er niet van pizza? Ieder jaar probeer ik om minstens één keer naar Italië te gaan om daar enkele dagen in Rome rond te waren en mij vol te proppen met pizza al taglio. Je kan er pizza aan het gewicht kopen, ze vragen dan hoe groot je stuk mag zijn en zo kan je vele kleine stukjes van alles proeven. Soit, in België vind ik het veel moeilijker om lekkere pizza te vinden maar af en toe (of wat vaker) speelt het verlangen ernaar toch op en dus bleef mijn zoektocht voortduren. Zelf maken vraagt enige organisatie qua tijd, afin, ik kom er niet toe. Ik beken, ook dr. Oetker is hier gepasseerd en kon toen het ergste verlangen stillen, maar de laatste jaren krijg ik die ellenlange ingrediëntenlijst niet meer door mijn mond, en zeker niet voor mijn dochter. In de biowinkel hebben ze er wel enkele lekkere, al moet je goed uitkijken om er zonder suiker te vinden. Pizza-delivery mag dan wel handig zijn, het is veel te duur, je weet de exacte ingrediënten niet en qua wachttijd kan je evengoed toch zelf beginnen koken. Alternatieven als bloemkool-pizza-bodem zijn echt lekker (receptje volgt later), maar dat geeft me geen échte pizza-voldoening. Op een dag kwam ik echter dit receptje tegen: ‘2 ingredient pizza’ en ik voelde meteen dat het goed zat ☺. Gelijke delen zelfrijzende bloem en yoghurt, beleg naar keuze en een half uurtje later heb je een heerlijke pizza op je bord. Zo maak ik hem het liefst:

tomaten-paprikasaus - kappertjes - feta
Voor 2 personen:
250ml geitenyoghurt
250g halfvolle bloem of mix halfvolle bloem & volkoren speltbloem
1tl bicarbonaat
Snufje zout
Restje tomatensaus uit de vriezer (tomaat, ajuin, rode paprika, oregano)
Champignonnekes/(diepvries)spinazie/ restjes groenten
1 pakje feta
Gedroogde oregano
Olijfolie
Evt. kappertjes, olijven...
Evt. geraspte Parmezaanse kaas, kan je in het deeg verwerken (dan geen zout toevoegen) of op het einde over de belegde pizza strooien

Verwarm de oven voor op 200°. Ontdooi het restje tomatensaus, bak de schijfjes champignon op of warm de spinazie met wat nootmuskaat, peper en zout op.  Meng yoghurt, bloem, bicarbonaat en zout met een vork in een hoge kom. Eerst lijkt het alsof het onmogelijk een deftig deeg kan worden, nogal plakkerig, toch moet je er geen extra bloem aan toevoegen, leg de ‘bol’ op de bakplaat, maak je handen nat en duw het deeg op het bakpapier (op bakplaat) zo ver mogelijk uit. Enkele eetlepels saus volstaan om een rood laagje over je pizza te krijgen. Beleg met de groenten naar keuze, verbrokkel de feta erover, oregano en besprenkel met olijfolie. Zorg ervoor dat je de deegrand insmeert met de olie. Schuif de pizza ongeveer 15 minuten in de oven (al eens kijken na 10 minuten). Smullen maar!

tomatensaus - spinazie - feta





Geen opmerkingen:

Een reactie posten