gele biet-pastinaak-groentetaart

Vorig weekend kreeg ik in mijn groentepakket 2 gigantische pastinaken en een grote zak vol gele bietjes. Deze bieten smaken wat zachter en zoeter dan hun rode broertjes, ze hebben een minder uitgesproken ’aardesmaak’. Ik eet ze heel graag rauw, maar dat zijn er me net wat teveel om enkel te snacken of in salades te verwerken. Een avondje struinen tussen de foodblogs leverde me enkele interessante recepten op, waaronder dit groentetaartje van de voedselzandloper. Zelf voegde ik er nog tijm aan toe, die kan bij het groentelaagje of in het eiermengsel.


voor 2-3 personen

bodem:
    75g boekweitmeel
    25g amandelmeel
    50g kokosvet, gesmolten
    1 ei
    zout

vulling:
    200g pastinaak
    200g gele biet
    half pakje feta
    1 ei
    50g pistachenoten (=25g gepeld)
    olijfolie
    peper
    tijm



De ingrediënten voor de bodem mengen en minstens een half uur in de frigo zetten.
Groenten in dunne plakken snijden en 10 minuten laten koken. Eieren en verbrokkelde feta mengen en kruiden met peper en tijm. Oven voorverwarmen op 200°. Een springvorm bekleden met bakpapier (bodem) en randen invetten met olijfolie. Het deeg in de vorm drukken (met natte handen blijft het minder plakken aan je vingers), voort vullen met de helft van de groenten, de helft van de nootjes en de helft van het eiermengsel, dit nog eens herhalen. Zet 30-35 minuten in de oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten