6x havermoutpap

Mijn favoriete ontbijt in de winter bij uitstek is havermoutpap. Lekker smeuïg en warm bereidt het je voor om de kou te trotseren. Haver wordt dan ook alom geprezen om zijn versterkende eigenschappen. Mijn dochter vraagt meestal om ‘gewone’ pap, havermout met rijstmelk, simpel en lekker. Ik doe er al graag eens een banaan bij, een peer of allebei. Er zijn zoveel variaties mogelijk dat ik het soms moeilijk vind om te kiezen. Mijn favorieten:


Basisrecept:
100g havermout (1-2 personen) overgieten met rijstmelk (of (plantaardige) melk naar voorkeur) tot de vlokken volledig onder staan. 10-15 minuten zachtjes laten opwarmen, vuur uit en nog 5 minuutjes laten opwellen.


+ banaan en/of peer: in stukjes of geprakt, mee laten koken
+ overschotje gekookte quinoa (half havermout, half quinoa) geeft een subtiele nootachtige smaak en een beetje meer ‘bijt’
+ verse frisse geschilde kaki of gele kiwi in stukken er bovenop
+ kleine witte druifjes zonder pit op het laatste toevoegen en onder de pap mengen
+ 1el pindakaas of andere notenpasta, ook lekker in combinatie met banaan en /of cacao
+ 1el kokosrasp of hennepzaad er bovenop of gemengd onder de pap


met granaatappel, hennepzaad en een blaadje basilicum
Smakelijk!




met kriekjes, amandelschilfers en kokosrasp














Geen opmerkingen:

Een reactie posten